Türkiye’de 2023 yılında en çok şikayet edilen sektörler açıklandı; E-ticaret birinci sırada
Çözüm platformu Complaintvar, 2023 yılı verilerini açıkladı. Aylık ortalama 28 milyon ziyaret alan platformda, bir yıl içinde 520 binin üzerinde şikayet çözüme kavuşturuldu. En çok şikayet; Sıra e-ticaret, finans ve internet servis sağlayıcılarına geldi. Edinilen bilgiye göre; Fiyat artışları, dolandırıcılık, ilaca ulaşamama ve vize almada yaşanan sorunlar gündemde kaldı.
Meryemvar’ın açıkladığı verilere göre 2023 yılında 162 bin 48 olan tescilli marka sayısı 2023 yılında 193 bin 993’e ulaştı. Platforma aylık ortalama 28 milyon ziyaret gerçekleşti. 2022 yılında 346 bin 393 şikayet çözüme kavuşturulurken, 2023 yılında bu sayı yüzde 50 artışla 521 bin 527’ye ulaştı. 2022 yılında 9 milyon 261 bin 720 olan toplam üye sayısı 2023 yılında 11 milyon 119 bin 972’ye yükseldi. 2022 yılında 2 milyon 620 bin 471 olan şikayet sayısı ise 2023 yılında yüzde 38 artarak 3’e yükseldi. Edinilen bilgiye göre Meryemvar’da en fazla trafiğin olduğu ay 30 milyon 46 bin 884 ziyaretçiyle Ocak ayı oldu.
E-TİCARET ŞİKAYETLERİ YENİDEN ZİRVEDE
Şikayete ilişkin bilgiye göre, 2023 yılında en fazla şikayet 487 bin 188 şikayet ile önceki yıllarda olduğu gibi e-ticaret şubesine geldi. Finans branşını 405 bin 367 şikayet sayısıyla en çok şikayet edilen ikinci sektör olarak öne çıkarken, finans şubesini internet servis sağlayıcılar (370 bin 556), bağlantı (323 bin 828) ve kargo ve taşımacılık (319 bin 856) takip etti. ).
E-TİCARETTE EN ÇOK ŞİKAYET EDİLEN SORUNLAR
E-ticaret sektörüyle ilgili en sık karşılaşılan şikayetler, sipariş edilen işin habersiz iptal edilerek yüksek fiyatla satışa sunulması, görseldeki işin teslim edilen işten farklı olması, kalitesiz ve kusurlu iş yapılmasıydı. gönderilmiş. İşin söz verilen sürede teslim edilmemesi, kargoda geç ve kusurlu teslimatlara çözüm getirilmemesi, kampanya dönemlerinde iş fiyatının olduğundan yüksek gösterilerek indirim olarak yansıtılması, işin teslim edilmesi öne çıkan diğer şikayetler arasında yer aldı. faturasız çalışıyor ve bu nedenle iade sürecinde ortaya çıkan sorunlara çözüm sunmuyor. .
“KREDİ KARTLARINDAN HABER VERİLMEDEN PARA ÇEKİLİR”
Complaintvar verilerine göre, 2023 yılında en çok şikayet edilen ikinci sektör olan finans sektöründe, kredi kartlarından habersiz para çekilmesi ve bankaların harcama itirazlarına olumlu yanıt vermemesi güven sorununa neden oldu. Ayrıca para transferi, fatura ödeme gibi işlemlerde ücret alınması ve kart ücreti tahsil edilmesi de gündeme gelen bir diğer sorun oldu. Kampanya koşullarına uyulduğu halde mil ve puanların yatırılmaması, ATM’lerin bakımlarının yapılmaması, para kaybı nedeniyle para iadesinin geç yapılması ve ATM sayısının yeterli olmaması da şikâyet konusu olan diğer konulardı.
“SÖZ VERİLEN İNTERNET HIZI SAĞLANMADI”
Verilere göre en çok şikayet edilen bağlantı platformları şöyle sıralanıyor:
“Kurulum ve devir işlemleri sırasında verilen randevu tarihine uyulmaması, taahhüt edilen internet hızının sağlanmaması, bağlantı kopmaları ve internet arızalarının çözümü için yeterli desteğin alınmaması, taahhüt edilen hizmetin verilmemesine rağmen iptal işlemlerinde haksız cayma ücreti talep edilmesi, Sırf abone yapmak amacıyla farklı bir firma adı kullanmak, yanlış ve “Yanlış bilgi vermek ve sonrasında oluşacak sorunların sorumluluğunu kabul etmemek.”
E-TİCARETLE İLGİLİ EN ÇOK ARAMA
Mutfakvar’da 2023 yılında en çok ziyaret edilen bölüm 43 milyon 40 bin 515 ziyaretçiyle e-ticaret bölümü oldu. En çok ziyaret edilen şubeler arasında internet servis sağlayıcılar (31 milyon 536 bin 552) yer alırken, finans (28 milyon 317 bin 931) en çok ziyaret edilen şubeler arasında üçüncü sırada yer aldı. Platformun diğer en çok merak edilen bölümleri ise kamusal, beyaz eşya ve alışveriş bölümleri oldu.
ŞİKAYETLERDE EN ÇOK YETKİLİ SERVİSLERE GİDİYOR
Verilere göre, bir önceki yıla göre şikayet sayısının en çok arttığı kategori yüzde 927 şikayet artış oranıyla yetkili servisler (beyaz eşya) oldu. Finansal yatırım danışmanlığı şirketleri yüzde 866 şikayet artış oranıyla ikinci sırada yer alırken, onu bilgisayar bileşenleri ve iç donanım markaları takip etti.
EN ÇOK MEMNUNİYET EMLAK VE İNŞAAT BÖLÜMÜNDEN GELİYOR
2023 yılında müşterilerini en çok memnun eden sektör yüzde 51 memnuniyet oranıyla gayrimenkul ve inşaat sektörü oldu. İnternet platformları yüzde 48 memnuniyet oranıyla ikinci sırada yer alırken, mobilya ve konut dokumacılığı üçüncü, gıda sektörü ise dördüncü sırada yer aldı.
2023’TE ARTIŞ GÜNDEMDEYDİ
Çözüm platformu Complaintvar, yıl boyunca yayınladığı araştırmayla Türkiye gündemine ilişkin verilerini paylaşmaya devam etti. Çeşitli ürün ve hizmetlerde yaşanan artışlar Mısırvar kullanıcılarının en çok şikayet ettiği konular arasında yer aldı. Fahiş kira artışları en çok şikayet edilenler arasında yer aldı.
EYT ile rekabet yarışını hızlandıran maaş terfisi yine en çok tartışılan konulardan biri oldu. Geçtiğimiz yıl hayati ilaçlara ulaşamayan vatandaşlar çözümü Şikayetvar üzerinden ararken, 2023 yılında IMEI kayıt ücretlerinin 6 bin 91 TL’den 20 bin TL’ye çıkmasıyla yaşanan sıkışıklık, IMEI kayıt sorununa yol açarak şikayetlerin artmasına neden oldu. Haftada 93 kez.
Vize almakta zorluk yaşayan vatandaşlar, yıl boyunca bahisle ilgili sorunlarını platformda dile getirerek çözüm aramaya devam etti. Artan fiyatlar nedeniyle yeni beyaz eşya almaya gücü yetmeyen ve alternatif olarak arızalı ürününü tamir ettirmeyi düşünen kullanıcılar, yetkili servis şikayetlerinin artmasına neden oldu.
Öte yandan 2023 yılına damgasını vuran olaylardan biri de şüphesiz dolandırıcılık vakalarındaki artış oldu. Dolandırıcılar birçok farklı ortam ve yöntemle vatandaşları kandırmaya çalıştı. Bu tür dolandırıcılık vakalarına ilişkin vatandaşlardan çok sayıda şikayet platforma ulaştı.
2023 yılında çok konuşulan ve halen tartışmalara neden olan bir diğer olay ise WhatsApp üzerinden yabancı numaralardan gelen aramalar veya mesajlar oldu. Birçok kullanıcı, farklı bahanelerle gelen bu uluslararası arama ve bildirimlerle ilgili endişelerini Complaintvar’a iletti.
2023 YILINDA EN ÇOK KULLANILAN DOLANDIRICILIK YÖNTEMLERİ
Complaintvar, 2023 yılını değerlendirdiği kapsamlı araştırmasında farklı bir çalışma da gerçekleştirdi. Türkiye’de dolandırıcılık vakalarının hızla arttığı 2023 yılında platform, dolandırıcılık taktikleri paylaşarak tüketicileri uyardı. Platformdan yapılan açıklamaya göre, Türkiye’de yıl içerisinde en sık görülen dolandırıcılık vakaları şöyle sıralandı:
“Finansal kurumlar adına dolandırıcılık, istihdam adına dolandırıcılık, e-ticaret marka taklidi adına dolandırıcılık, kamu kurumları ve STK’lar adına dolandırıcılık, bahis siteleri adına dolandırıcılık, e-ticaret marka taklidi adına dolandırıcılık burs adı altında araç kiralama markaları ve dolandırıcılık.”
Türkiye 2023’te BU SEKTÖRLERDEN VAZGEÇTİ
2023 yılında Türkiye’nin içinde bulunduğu ekonomik ve sosyal koşullar nedeniyle birçok alanda değişiklikler yaşandı. Verilere göre şikayetlerin en çok azaldığı bölüm önceki yıllara göre yüzde 57 oranında düşüşle kiralık ve villa şubesi oldu. Artan maliyetlerin bir yansıması olarak düğün salonu şikayetleri yüzde 50 oranında azaldı.
ŞİKAYETVAR’DAN 2023’TE 2 YENİ ÖZELLİK
Meryemvar, 2023 yılında iki yeni özelliğini duyurdu. Tüketiciler artık çözüm istedikleri konuları video kaydederek hızlı ve etkili bir şekilde markalara duyurmaya başladı. Yıl içerisinde platforma 97 bin 736 video şikayet ulaştı. Platformun mobil uygulaması da geçtiğimiz yıl hayata geçirildi. 2023’te alınan şikayetlerin yüzde 36,5’i kullanıcılar tarafından belgelerle (fotoğraf veya videolarla) iletildi.
EN ÇOK ŞİKAYET İSTANBUL’DAN
2023 yılında nüfus ortalamasına göre bin kişi başına düşen şikâyet sayılarına bakıldığında, en çok şikâyetin olduğu il, şikâyet yoğunluğu 77,4 ile İstanbul oldu. İstanbul; Bunu Antalya, Ankara ve İzmir takip etti. Şikayetvar verilerine göre Muş, önceki yıllarda olduğu gibi 2023 yılında da en az şikayetin geldiği il olarak kayıtlara geçti. En az şikayetin olduğu diğer iller ise Hakkari, Adıyaman ve Kars olarak sıralandı.
TEMMUZ EN ÇOK ŞİKAYET ALINAN AY OLDU
Eylülvar verilerine göre 2023’te en çok şikayet 358 bin 543 şikayetle Temmuz ayında geldi. 2023’te en çok şikayet edilen gün Pazartesi olurken, Türkiye’de en çok şikayet edilen saat 14.00 olarak kaydedildi. Yıl boyunca en çok şikayetin alındığı tarih ise 10 Temmuz 2023 olarak belirlendi.
2023 yılında Meryemvar’a ulaşan ilginç şikayetler şöyle sıralandı:
“Şikayet etmek için değil, teşekkür etmek için yazıyorum. Sakızın üzerine not yazan kişiden Allah razı olsun. Allah sizden razı olsun… İlişkimize heyecan katıyorsunuz. Her biri yerli yerinde… Hele ki sevgilime denk gelenleri. Bugün yine seni hatırladık, güldük, eğlendik…”
“Şaka gibi geliyor ama doğru. Ne içtiğinizi bilmiyorsunuz. Gece uyurken meyve suyu bomba gibi patladı, evdeki herkesi uyandırdı. Korkunç bir şey, içimizi ısıtan bir meyve suyu.” Midemize ne girdi bilmiyoruz. Patlama o kadar şiddetliydi ki tavanı deldi.”
“Marketten aldığım kaşar peynirinin içinde metal kaşık bulundu. İnsan sağlığını hiçe sayan bu firmadan alışverişimi bıraktım. Tüketiciler, videoyu izleyip bundan sonra yapacağınız alışverişleri ve seçeceğiniz firmayı gözden geçirin. “
“Bu oyunu yapana, icat edene saygılarımı sunuyorum. Allah bildiğini yapsın. Senin yüzünden eşime ulaşamıyorum. Eşim evdeki ruh gibidir… Değil. Var olup olmadığı belli. Umarım oyun sistemleri çöker. Oyunlar kara bir bela gibidir.”
“Tamam anladım sen evrenin hayat kaynağısın, büyüksün, kralsın ama çok sıcaksın kardeşim. Biraz kıs şunu. Vallahi bunaldık. Bilgin olsun, çok şikayet alıyorsunuz. Biraz özveri, çok değil, biraz empati! Eğer dünyada olsaydınız, size böyle bir sıcaklık versek hoşunuza gider miydi lütfen?” ?”
“Tanınmış bir köfteciden sipariş ettiğim ürünün içinde canlı akrep çıktı. Kardeşlerimin yemeğinde canlı akrep vardı. Çocuklar korkudan ne yapacaklarını bilemeyince yoğurdun içine attılar. . Bir hayat bu kadar hafife alınmamalı. Ağır bir yaptırım istiyorum; dezenfekte ya da ceza… Böyle bir şey olamaz, bunların dikkate alınması lazım.” şeyler… İlaçlama vb. Ama gerçek bir yaptırım istiyorum.”